دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» جایزه‌ی«لیلی»برای بهترین رمان عاشقانه‌ی سال

جایزه‌ی«لیلی»برای بهترین رمان عاشقانه‌ی سال

جایزه‌ی «لیلی»برای بهترین رمان عاشقانه‌ی سال

 

مراسم پایانی اولین جایزه‌ی «لیلی»، که به بهترین رمان در ژانر عاشقانه اهدا می‌شود، ۲۸ بهمن برگزار شد.


طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

این جایزه را انجمن نویسندگان عامه‌پسند تأسیس کرده با این هدف که از میان انبوه رمان‌های فارسی عاشقانه، بهترین‌ها را انتخاب کند.


در این دوره، دویست رمان به دبیرخانه رسید و طی دو مرحله داوری، سرانجام از بین ده اثر در دو بخش «حرفه‌ای» و «نوقلم»، سه اثر به عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب شد.

 

ر.اعتمادی (رجبعلی اعتمادی)، نویسنده‌ی نامدار این ژانر، در مراسم پایانی گفت: عامه‌پسند را نباید با عوام‌پسند یکی دانست، چراکه در گونه‌ی عامه‌پسند جنبه‌های ارزشمند هنری هرگز نادیده گرفته نمی‌شود و در واقع یک رمان عامه‌پسند رمانی است که بخش زیادی از جامعه آلام و خوشی‌های خود را در آن پیدا می‌کنند و می‌توانند با آن خود را از نو بشناسند.


جایزه‌ی لیلی اتفاق مبارکی در ادبیات فارسی است و امیدوارم این حرکت رو به جلو باعث شود بخشی از ادبیات ایران که بار اصلی کتابخوانی را در جامعه بر دوش دارد شکوفاتر شود و آثار ماندگاری به مخاطبان عرضه کند.


محمدحسن شهسواری نیز در سخنرانی خود در این مراسم گفت: اهمیت خودآگاهی نویسندگان ژانر عاشقانه نسبت به آثاری که خلق می‌کنند دو چندان است، چون نویسندگان این ژانر به‌نوعی رهبران فکری بخشی از جامعه‌اند.


تکین حمزه‌لو، دبیر انجمن نویسندگان عامه‌پسند، هم در سخنران خود گفت: از نظر مخالفان، ادبیات عاشقانه ایران داستان‌هایی فاقد پیرنگ است که برای سرگرمی نوشته می‌شوند. اما این دوستان ظاهراً هیچ مصداق معتبری برای آنچه ادعا می‌کنند ندارند و نقطه اتکای آن‌ها بخشی از ادبیات عامه‌پسند است که حدود چهل سال پیش نوشته شده و یا در حال حاضر تنها برای اقناع نوجوان‌ها نوشته می‌شود در حالی‌که اگر آن‌ها سیر تکامل ادبیات عامه‌پسند را دنبال کرده بودند، به خوبی درمی‌یافتند که آثاری در این حوزه منتشر می‌شود که نه تنها دارای پلات و شخصیت‌پردازی چندلایه است که همه‌شان دغدغه‌های انسانی را پوشش می‌دهند و تنها جنبه‌ی سرگرم‌کننده ندارند.


او همچنین از منتقدان خواهش کرد اگر می‌خواهند درباره این بخش از ادبیات حرف بزنند، با مطالعه آثار منتشر شده نظر بدهند و از تکرار این جمله که "ادبیات عامه‌پسند خوب است چون مخاطب را آماده خواندن رمان‌های جدی می‌کند" دست بردارند چراکه این ادبیات به خودی خود قائم‌به‌ذات است و پیش‌زمینه‌ای برای رفتن به جای دیگری نیست.


برندگان جایزه‌ی لیلی

رمان «آخرین روز زمستان» اثر زهرا اسماعیل‌زاده در بخش حرفه‌ای و رمان «یه نفر مثل تو» اثر ویدا چراغیان در بخش نوقلم حائز رتبه برتر و شایسته‌ی دریافت تندیس، لوح و جایزه‌ی نقدی جایزه شدند.


داوری این دوره از جایزه را شهره احدیت و شهلا آبنوس و علی‌الله سلیمی بر عهده داشتند.


در بخش جانبی و با رأی مخاطبان نیز رمان «یلدای بی‌پایان» اثر زکیه اکبری به عنوان برگزیده این بخش برگزیده شد.


اولین دوره‌ی جایزه‌ی «لیلی» با حمایت نشر هوپا و در باغ کتاب تهران برگزار شد.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده