خرید از سراسر دنیا


» جایگاه عکس های انقلاب 57 در کارنامه عکاسان برتر

جایگاه عکس های انقلاب 57 در کارنامه عکاسان برتر

عکاسان برتر در انقلاب 57

عکاسان بسیاری در سال های منتهی به انقلاب ۵۷ ایران و همچنین سال های پس از انقلاب، از وقایع و تحولات ایران عکاسی کردند که می توان به عکاسانی همچون میشل سبتون، ژیل پرس، دیوید برنت، میشل لیپچیتز، آلن دژان،آلن مینگام،الکس بویی، فرانسوآ لوشون، باب دیر و کریستینا اسپینگر اشاره کرد.

انقلاب ۵۷، از مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر جهان، رسانه‌های بزرگ را بر آن داشت تا عکاسان خود را برای ثبت آن به ایران اعزام کنند؛ دربرگیری این تصاویر در جهان چنان بود که بسیاری از عکاسان خود را فارغ التحصیل تجربه انقلاب ایران و این رویداد را نقطه عطفی در کارنامه حرفه‌ای خود می‌دانستند.

عکاسی مطبوعاتی به رویداد وابسته است که دهه ۷۰ میلادی و سال های منتهی و پس از این دهه؛ جهان شاهد مهمترین تحولات تاریخی خود بود. انقلاب اسلامی ایران، انقلاب نیکاراگوئه، درگیری مجاهدین افغانستان با نیروهای شوروی، درگیری های مصلحانه جبهه آزادی بخش فلسطین؛ شورش ۱۹۶۹ ایرلند شمالی، اعتراضات مه ۱۹۶۸ فرانسه، جنگ داخلی لبنان، جنگ ویتنام، درگیری های نظامی مصر و لیبی و دیگر رویدادها را می توان بستری برای توجه بیشتر به عکاسی خبری در جهان دانست. نیازهای تصویری سبب شد که آژانس های عکس بزرگی همچون سیگما و گاما شکل بگیرد که فقط بر روی فروش عکس های خبری متمرکز بودند.

آلن دژان (Alain Dejean) عکاس خبری و مشهور آژانس سیگما بود که در کنار رویدادهای مهم تاریخی همچون انقلاب ایران، عکاسی از ساندینیست ها در جریانات انقلابی نیکاراگوئه، مجاهدین افغانستان، درگیری های مصلحانه جبهه آزادی بخش فلسطین، شورش ۱۹۶۹ ایرلند شمالی، اعتراضات مه ۱۹۶۸ فرانسه، جنگ داخلی لبنان، جنگ ویتنام، درگیری های نظامی مصر در زمان انورالسادات و لیبی در دوره حکومت معمر قذافی را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. او همچنین علاوه بر «عکاسی فیلم» از آثاری چون «ترور تروتسکی»، سالن های مد و هنرمندانی همچون خوان میزو، جان هیوستون، برناردو برتولوچی و اندشمندانی همچون ژان پل ساتر را هم به تصویر کشید.

عکس های او از انقلاب ایران از ۱۲ بهمن ۵۷ یعنی روز بازگشت رهبر انقلاب ایران آغاز می‌شود و تا ۲۳ روز بعد از آن را دربرمی گیرد. ورود امام به تهران، تشکیل دولت موقت، تظاهرات مردمی علیه بختیار، اعتراضات خیابانی مردم، درگیری های مسلحانه، پیوستن گارد شاهنشاهی به مردم، استقرار نیروهای مردمی در کاخ شاه از تصاویر این عکاس است.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده